Caradt

Filter

  • Cultural and Creative Industries
  • Situated Art and Design
  • Biobased Art and Design
  • All

Search

Reset by Justin O’Connor

Caradt proudly presents RESET, EEN NIEUW BEGIN VOOR KUNST EN CULTUUR by Justin O’Connor. The book is co-produced by Starfish Books and Caradt’s Cultural and Creative Industries research group. Caradt professor Sebastian Olma wrote the preface to the book.

Reset is now out and you can find it herearrow.

‘RESET, EEN NIEUW BEGIN VOOR KUNST EN CULTUUR van Justin OʼConnor is een pleidooi voor een radicale herwaardering van de rol van kunst en cultuur in de hedendaagse samenleving. Na de kaalslag tijdens de hoogtijdagen van het neoliberalisme en de min of meer gelijktijdige opkomst van de hype van de ʻcreatieve stadʼ is het volgens O’Connor hoog tijd dat we ons herbezinnen op wat kunst en cultuur ons te bieden hebben. Dat is in ieder geval méér dan het opleuken van vervallen stadswijken, zodat het kapitaal het gentrificatie-proces op gang kan brengen en de oorspronkelijke bewoners moeten wijken voor hippe young urban professionals. O’Connor breekt een lans voor het opnemen van kunst en cultuur in de zogenoemde ‘foundational economy.’ Deze ‘foundational economy’ omvat alles wat een mens nodig heeft om in zijn basisbehoeften te voorzien, maar ook alles wat het leven de moeite waard maakt, en daarom mogen kunst en cultuur daarin volgens O’Connor niet ontbreken.’

 

Justin O’Connor was a visiting professor at Caradt in September and October 2022. Read more.arrow

‘Our research group investigates the role artists, designers and cultural producers in general can play in developing the aesthetics and poetics of a desirable future.’

Sebastian Olma is professor Cultural and Creative Industries. He works for the Expertise Centre Art, Design and Technology.

Sebastian Olma arrow

Research Group: Cultural and Creative Industries

The research group Cultural and Creative Industries investigates the role of artists and designers as creative innovators and drivers of social and economic change. Affiliated researchers analyse the cultural and creative industries from a critical point of view and examine the conditions under which timely forms of aesthetic expression and social connectedness can actually take place within the precarious reality of this field. What economic models are required by artists and designers to create a meaningful practice within the aesthetic, social, and economic intentions of the cultural and creative industries? What skills sets are required for those artists and designers who don’t just want to follow movements, but actually shape novel social and economic models of the future?

Read more arrow
All news & events arrow

Thank you for your subscription! Please check your email inbox to confirm.

Okay